Felszerelés

Kerékpár

Ultrakönnyű versenygép? Felejtsd el!

A kerékpár összeállításával kapcsolatban már a regisztráció után hasznos tanácsokat kaptam a szervezőktől. Persze ezek több tekintetben megegyeztek saját, korábbi elképzelésemmel is. A megbízható króm-molibdén acélváz ma már ritka a kerékpárboltokban, mégis egy még forgalmazott modell, egy vadiúj Magellan Crux Antique váz lehetett az expedíciós gép alapja. Klasszikus geometriája, számos csomagtartó és kulacstartó szem miatt alkalmasnak tűnik a feladatra.

Az egyéb alkatrészeket tekintve a jól bevált régi darabokat részesítettem előnyben. Kerekeim Mavic 117 SUP Ceramic felnikből és DT Hügi Sport kerékagyakból állnak 2 mm-es DT küllőkkel, réz küllőanyákkal fűzve.

A váltó, az átdobó 1993-as Shimano XT, a fogaskeréksor 8-as XT, a hajtómű és a lánctányérok a '93-as XTR szériából kerültek ki. A fékek sem hidraulikus tárcsafékek, hanem '99-es Shimano XT V-fékek, XT fékkarokkal.

Kerékpáros kiegészítők

A bringára került még egy alumínium csomagtartó, amely használaton kívül lapra hajtható, és egy közepes méretű félkemény doboz is a napi kellékek, szerszámok megfelelő tárolására. A két kulacstartó, még a vizes hátizsák mellett is szükséges, mivel előírás, hogy csak négyliternyi folyadéknak elegendő tárolókapacitással lehet reggelente rajthoz állni.

SPD, vagy nem SPD? Én már tíz éve patentpedált használok, de a szervezők tanácsára most egy olyan modellt választottam, ami szükség esetén hétköznapi lábbelivel is hajtható.

Az egymástól nagyon eltérő útviszonyok miatt több készlet gumiabronccsal szerelkeztem fel. Az aszfaltozott részeken 1.1-es WTB slick, a terepszakaszokon 2.1-es Nanoraptor-t szerelek a kerekekre. A terepkülsőbe Flat-Away kevláros defektgátló szalagot ragasztok majd.

Tartalék alkatrészek, szerszámok

Négy hónap nem sok idő egy kerékpár életében. De figyelembe véve, hogy négy hónap alatt 12000 kilométert kell teljesítenie, már sokkal többnek tűnik. Afrikában majd minden eshetőségre fel kell készülni. Az alkatrész-utánpótlásról jó előre, magunknak kell gondoskodnunk. Gyakorlatilag az utolsó csavarig, minden alkatrésznek van egy, vagy több "tartalékos" párja.

Különösen igaz ez az erőátviteli rendszer kopó elemeire, és a fékrendszerre. Öt garnitúra lánc, több fogaskeréksor, tizenkét pár fékbetét, húsz tömlő vár készenlétben. Éppúgy az önellátásra való felkészülés kell jellemezze szerszámparkunkat is. Míg otthon csak leugrunk a sarki bringaboltba, és megkérjük a szerelőt a szükséges beállításra, alkatrészcserére, úgy itt akár sokszáz kilométeres körzetben nem akad segítségünk. A kerékpár összes alkatrészét meg kell tudnunk javítani, ki kell tudnunk cserélni.

Ruházat

A túra a hőmérséklet és az egyéb időjárási tényezők tekintetében rendkívül változatosnak ígérkezik. Három évszakra, 0 és 50 Celsius fok között kell készülni mind kerékpáros, mind "civil" ruházattal. Az egyiptomi tél, majd a szudáni szárazság után Kenyában és Tanzániában az esős évszakot is megtapasztaljuk. Májusban Dél-Afrikában pedig ősz fogad bennünket.

Tábori felszerelések

Az egyik legfontosabb elem a sátor. Ugyan egyedül alszom benne, mégis egy nagyobb Vaude sátrat, a Mark II Light-ot választottunk ki, tekintve, hogy négy hónapig ebben fogok lakni.

A matracom egy önfelfújó matrac, amit remélhetőleg nem kell túl sokszor javítani, állítólag ugyanis Afrika meglehetősen "tüskés" hely. A készleteket három évszakos hálózsák, hálózsák bélés, bivakzsák, szúnyogháló, króm edények, és rozsdamentes honvédségi evőeszközkészlet teszi teljessé.

Kommunikáció

Ez sajnos nehéz kérdése az afrikai túrázásnak. Az ismert kommunikációs csatornák sokkal szűkebb körben, vagy nehezen fellelhető módon állnak rendelkezésre.

Vezetékes telefont keresgélni nehézkes, különösen egy fárasztó versenynap után. Egyes országokban szinte egyáltalán nem található GSM hálózat, illetve ha van is ilyen, üzemeltetője nem biztos, hogy szerződésben áll a magyar szolgáltatókkal.

A műholdas kommunkiáció már sokkal életképesebb megoldás, viszont itt - mint a többi nagyfogyasztású elektronikus eszköz esetében is gondoskodnunk kell megfelelő tápellátásról.

Akkumulátorok, töltők, és átalakítók sokaságával fegyvereztem fel magam. Digitális gépeim, a műholdas navigációs eszközök, a számítógép, mind-mind sok áramot fogyasztanak. Reményeim szerint néhányukat akár napenergiával is tudom majd működtetni.

Gyógyszerek

Trópusi országokba, idegen földrészre utazók részére szinte kötelező néhány óvintézkedés megtétele. Ezek közül is a legfontosabb, hogy konzultáljunk szakértő orvossal, és gyógyszerésszel a ránk leselkedő veszélyekkel kapcsolatban.

Saját tapasztalatom, hogy érdemes minél több szakértőt megkérdezni. (Mindenki mást javasol.)

Több országba nyugati ember csak bizonyos védőoltások meglétének igazolása után léphet be. Így az oltási bizonylatokat érdemes lemásolni, és vízhatlan tasakban különféle helyekre pakolni. Esetemben a "szokásos" betegségek mellett a sporttal járó sérülésekre is fel kellett készülni.